Sunday 19 February 2012

kalah atau mengalah mana 1 pilihan anda?

Assalamualaikum & selamat menskodengkan diri anda diblog MB kali ini =)


hm...bila nengok topik ni agak2 mana satulah pilihan engkorang erk? sib beaklah Allah berikan akal..so samada kalah atau mengalah itu tidak menjadi persoalan utama tetapi sebaliknya kita sebagai manusia harus tahu dan peka tiap apa yg kita ingin lakukan dan kerjakan perlu ada musababnya.


MB tidak terkecuali dalam hal ini. Ada masanya sesuatu kejadian atau situasi itu perlu ada kalah dan menang. Kata org itu adat dunia..yea..dunia manusia dan alam sekitar.. (cewah dah mcm ilmu sains le pulak...) pasti tidak terlepas seolah-olah dimedan peperangan atau pun pertandingan lawan...buat mereka yg menang maka mereka makin berkuasa..makin kejam dan makin riak manakala buat mereka yg kalah pula mereka makin berusaha sehabis mungkin itu menang dan bersemangat utk lebih berjaya. TAPI andailah kita letakkan pula akal fikiran yg positif, yg menang pasti mahu menang lagi tapi berpada dan beringat andai jatuh kalah diluar kemampuan mereka. Begitu juga buat mereka yg menghadapi kekalahan sekiranya mereka masih berfikir positif atas KEKALAHAN itu ia akan menjadikan kekalahan tersebut sebagai batu loncatan buat mereka utk mereka lebih baik dan berjaya SENTIASA INGAT akan kekalahan yg pernah dialami satu ketika dulu..


Kalah atau mengalah? kenyataan ini buat MB kalah tak semestinya kalah selama-lamanya.. mengalah pula pendapat buat MB ia merupakan suatu ruang dalam situasi dimana situasi tersebut perlu dihadapi walaupun ia memberi impak yg tercabar diluar kotak pemikiran kita so..mahu atau tidak kita perlu kuat dan sabar menghadapinya dan sentiasa menganggap situasi itu ujian buat kita utk kita lebih berjaya akan datang, insya allah.


Bagi MB kenyataan kalah atau mengalah, sudah semestinya kenyataan tersebut pernah menerjah dalam liku2 kehidupan masing2..saranan MB, bersabar dan belajarlah dari kekalahan itu kerana suatu masa nanti kalian atau diri MB sendiri lebih mendewasakan minda lebih kreatif dan lebih lasak! Bak kata org2 tua.. "ALAH BISA TEGAL BIASA"..


oklah beb, MB harap engkorang tak jemu2 utk membaca blog MB agi. Assalamualaikum.



No comments:

Post a Comment